PODRĘCZNIK GRY
|
|
Każda nacja w trakcie gry zdobywa doświadczenie (PD). Nawet porażka w trybie wieloosobowym daje pewną liczbę PD profilu. Zdobyte doświadczenie wpływa na poziom profilu. Po zakończeniu gry wyświetlany jest ekran ze szczegółowymi statystykami. Informacje na temat najmu drużyn, strat, zdobytych i utraconych wiosek czy przychodu zasobów przedstawiane są w postaci tabel i wykresów ułatwiających analizę. |
Każdy gracz może nająć jednocześnie do dziesięciu drużyn. Limit drużyn uzależniony jest od liczby działających domów (zbudowanych i niezniszczonych) w obozie. Odpowiada jej wskaźnik populacji (ikona domu na pasku zasobów). Pozostałe ikony to twoje zasoby – drewno, żywność i żelazo – oraz tempo ich przyrostu. Jeśli najmiesz zbyt dużo drużyn, możesz zobaczyć ujemną wartość żywności. Pomóc może wtedy rozwiązanie drużyny. Każda nacja ma podstawowy przychód zasobów. Jednak aby zwiększyć tempo przychodu, należy najmować wieśniaków w wioskach lub podwyższyć poziom technologii w obozie.
|
Drewno pozwala budować i naprawiać budynki. |
|
Żywność określa możliwości utrzymania armii. |
|
Żelazo wykorzystywane jest do wynajdowania technologii i ulepszania armii. |
Jest 9 rodzajów konstrukcji, które można zbudować w obozie:
|
Siedziba: Pozwala budować wszystkie dostępne budynki oraz odblokowywać postęp technologii. |
|
Koszary: Budynek wojskowy, w którym szkolone są drużyny do walki wręcz. |
|
Strzelnica: Budynek wojskowy, w którym szkolone są drużyny strzeleckie. |
|
Kościół / Miejsce kultu: Odblokowują tymczasowe wzmocnienia dla twojej nacji. |
|
Kuźnia: Zapewnia różne technologie, które umożliwiają trwałe ulepszenia twojej nacji i pozwalają budować machiny oblężnicze. |
|
Stajnie: Pozwalają najmować drużyny konnicy. |
|
Domy / Namioty: Zwiększają limit populacji, co pozwala nająć więcej drużyn. |
|
Wieże strzelnicze / Wieże: Pomagają bronić osad, automatycznie strzelając do wrogów znajdujących się w ich zasięgu. |
|
Studnia: Pozwala chłopom gasić płonące budynki. |
UWAGA:
W zależności od wybranej nacji niektóre z wymienionych powyżej budynków mogą być niedostępne.
Koszt pełnej naprawy budynku jest równy cenie jego wybudowania. Jeśli budynek się pali, nie można go naprawić, dopóki nie zostanie ugaszony.
W grach wieloosobowych siedziby są od razu zbudowane. W misjach dla jednego gracza w zależności od wybranej misji siedziba może, lecz nie musi być już zbudowana. Inne budynki wymagają zasobów (np. domy). Niektóre wymagają spełnienia określonych warunków (np. wyższy poziom technologii, działająca kuźnia itp.). Niektóre budowle są dostępne tylko dla określonej nacji. Na przykład tylko Niemcy i Słowianie mają stajnie. Wieże są zwykle dostępne od początku. Mogą być jednak niedostępne w niektórych misjach dla jednego gracza. W grach wieloosobowych zawsze na początku jest ich po trzy.
Minimapa zapewnia ogólny widok na pole bitwy i za pomocą określonych ikon przedstawia dodatkowe ważne informacje. Ikony mogą oznaczać drużyny, budynki, wioski, zasoby, pułapki itd.
Przejmowanie i utrzymywanie wiosek stanowi sedno strategicznej rozgrywki w Ancestors Legacy. Wioski nie należą do obozu gracza, lecz są kontrolowanymi przez komputer neutralnymi osadami (zaznaczone szarym kolorem na minimapie). Liczba punktów zasobów wokół wioski określa liczbę mieszkających w niej wieśniaków.
Liczba wieśniaków określa także siłę wioski, którą wskazuje ramka wokół paska wytrzymałości wioski:
|
Brak: Brak obrony (brak wieśniaków broniących wioski) |
|
Brąz: Słaba obrona (od 1 do 5 wieśniaków broniących wioski) |
|
Srebro: Średnia obrona (od 6 do 10 wieśniaków broniących wioski) |
|
Złoto: Silna obrona (11 lub więcej wieśniaków broniących wioski) |
Obrona wioski wskazuje, jak zaciekle wieśniacy będą jej bronili przed atakami.
Po zajęciu wioski możesz kontrolować jej mieszkańców za pomocą następujących przycisków:
|
Wyślij do określonych zasobów powoduje, że wieśniacy zaczynają pracować w wybranym punkcie zasobów (żywności, drewna lub żelaza). |
|
|
Wyślij do wszystkich powoduje, że wieśniacy zaczynają pracować we wszystkich pustych punktach zasobów. |
|
|
Wieże mogą być zbudowane, by bronić wioski przez automatyczne strzelanie do wrogów znajdujących się w ich zasięgu. Po zajęciu wioski wszystkie wieże zostaną automatycznie zniszczone. Wieże są czasem niedostępne w misjach kampanii. |
|
|
Lepsza obrona powoduje najęcie dodatkowych wieśniaków do obrony. Będą jednak oni niedostępni do pracy w punktach zasobów. |
|
|
Alarm nakazuje wszystkim wieśniakom przerwać pracę i bronić wioski. Należy odwołać larum, by po walce wrócili do pracy. |
UWAGI:
Nawet neutralne wioski mogą mieć dostatecznie dużo wieśniaków, by stawić opór i zadać straty atakującym drużynom.
Wieśniaków pracujących w punktach zasobów można zabijać, przez co kontrolujący ich gracz musi nająć ich powtórnie, aby utrzymać dopływ zasobów i obronę wioski.
Wszystkie punkty zasobów mogą mieć dwa rozmiary – duże (dające więcej zasobów) lub małe (dające mniej zasobów).
Każda zajęta wioska zapewnia PD wszystkim biorącym udział w jej zdobyciu.
W Ancestors Legacy gracz kontroluje sytuację na polu bitwy za pomocą drużyn. W grze jest 7 rodzajów drużyn:
|
Piechota z włóczniami |
|
Piechota z tarczami |
|
Piechota z bronią dwuręczną |
|
Drużyny strzeleckie |
|
Jazda |
|
Machiny oblężnicze |
|
Cywile |
Drużyny najmowane są w odpowiednich budynkach (piechota w koszarach, jazda w stajniach itd.). Machiny oblężnicze takie jak balistę czy katapultę można nająć w kuźni, ale ich dostępność zależy od takich czynników jak nacja gracza, aktualny poziom technologiczny itp. Pozostawione maszyny oblężnicze mogą zostać przejęte przez drużyny. Aby przejąć porzuconą machinę oblężniczą, musisz mieć wolne miejsce dla drużyny oraz posiadać drużynę nienależącą do jazdy o odpowiedniej liczbie dostępnych jednostek. Wybierz drużynę i rozkaż jej przejąć porzuconą machinę oblężniczą, by móc nią sterować.
Każdy rodzaj drużyny ma swoje mocne i słabe strony. System walki oparty jest na grze w „Kamień, papier, nożyce”. Na przykład drużyna włóczników bardzo dobrze radzi sobie z piechotą z bronią dwuręczną, za to piechota z tarczami może sprawiać jej problemy. Poniżej znajduje się lista rodzajów drużyn:
Rodzaj drużyny: |
Mocny vs: |
Słaby vs: |
|
Piechota z włóczniami |
|
|
|
Piechota z tarczami |
|
|
|
Piechota z bronią dwuręczną |
|
|
|
Jazda |
|
|
|
Drużyny strzeleckie* |
|
|
|
Balista* |
|
|
|
Katapulta |
|
|
|
Cywile |
|
|
|
*Ta przewaga odnosi się tylko do ostrzału. W zwarciu są bardzo słabe. |
UWAGI:
Im silniejszy wróg, tym więcej PD można otrzymać za jego pokonanie. Pokonując silniejszy rodzaj jednostki, drużyna otrzymuje 25% więcej PD. Jednak pokonując słabszą jednostkę, drużyna otrzymuje 25% mniej PD.
Drużyny tego samego rodzaju mogą mieć różne statystyki w zależności od nacji. Niektóre są silniejsze lub słabsze od innych.
Siła drużyny uzależniona jest także od poziomu jej specjalizacji i opancerzenia. Może być tak, że drużyna o wysokim poziomie i z maksymalnie ulepszonym pancerzem poradzi z każdym rodzajem przeciwników.
Aby na stałe ulepszyć drużyny swojej nacji, zainwestuj w ich doświadczenie.
Aby zaatakować drużynę przeciwnika, wybierz swoją drużynę, najedź kursorem na wrogą drużynę, a następnie wydaj rozkaz ataku. Jednak gdy drużyna przystąpi do walki, nie można nią sterować. W czasie walki drużyna może korzystać tylko ze swoich umiejętności drużynowych. Drużyny nie mogą opuścić walki inaczej niż poprzez odwrót lub zabicie wszystkich drużyn wroga biorących udział w walce.
Pamiętaj, że aby rozpocząć walkę, nie zawsze musisz wydać rozkaz do ataku. Jeśli drużyna wroga jest dostatecznie blisko, walka rozpocznie się automatycznie.
Każda drużyna potrzebuje żywności, aby pozostać w szczytowej formie – niektóre więcej od innych. Brak żywności powoduje, że morale zaczyna spadać, zmniejszając skuteczność drużyny w walce. Aby przywrócić jej siłę, zwiększ dopływ żywności, rozwiązując część drużyn lub najmując wieśniaków z wioski do zbierania żywności w punktach zasobów.
Morale drużyny ma ogromny wpływ na jej skuteczność w walce. Im niższe morale drużyny, tym większe zagrożenie ze strony negatywnych efektów takich jak obniżona prędkość, osłabione zdolności obrony i ataku, a także ograniczone straty zadawane wrogom. Morale drużyny może zostać obniżone w następujący sposób:
Pozostawienie wojsk zbyt długo pod ostrzałem przeciwnika (twoje oddziały strzeleckie również mogą zadawać straty sojusznikom, jeśli nie są właściwie ustawione).
Oskrzydlanie, szarża i atak od tyłu.
Jeśli twoje drużyny osaczone są przez przeważające siły wroga.
Jeśli nie masz żadnych przychodów z żywności i/lub masz za mało zapasów żywności.
Oddziaływanie wszelkich znaczących zdolności gracza wpływających na morale.
Wpadnięcie w pułapkę wroga.
Bohaterowie to wyjątkowy i bardzo istotny rodzaj jednostek w Ancestors Legacy. Jeśli twój bohater zginie w trybie dla jednego gracza, nie ukończysz misji, dlatego strzeż go jak oka w głowie. Bohatera rozpoznasz po złotym sztandarze i otaczającej go aurze. Bohaterowie nie tracą morale i nie potrzebują zasobów do utrzymania tak jak inne jednostki. Ponadto nie mogą budować pułapek. Ich aura chroni pobliskie drużyny (zarówno twoje, jak i sojusznicze) przed spadkiem morale, nawet jeśli brakuje im żywności.
W trybie wieloosobowym bohaterowie wychodzą z siedziby na początku meczu i nie mogą być rekrutowani, gdy umrą. Jednak ich śmierć nie powoduje natychmiastowego zakończenia gry.
Niektóre umiejętności, technologie i akcje są wspólne dla wszystkich drużyn i rodzajów drużyn:
|
Atak obszarowy (tylko maszyny oblężnicze): Atak na wyznaczony obszar przez krótki czas. |
|
Zmień formację (przełączanie): Pozwala zmieniać rodzaj formacji twoich drużyn. Formacja ofensywna jest szybsza i bardziej agresywna, pozwala drużynom przeprowadzać szarże, ale jest słaba przeciwko atakom wroga. Drużyna w formacji defensywnej porusza się wolniej, ponosi mniejsze straty w przypadku ataku przeciwnika, ale nie może szarżować. Tylko drużyny w formacji defensywnej mogą wykrywać pułapki i ich unikać. |
|
Wstrzymaj ogień (przełączanie, tylko jednostki strzeleckie): Jest to odpowiednik komendy „Zmień formację” dla drużyn strzeleckich. Włącza lub wyłącza automatyczny ostrzał, wykrywanie pułapek i unikanie pułapek. |
|
Rozwiąż: Powoduje to trwałe wycofanie drużyny z pola bitwy i usunięcie wszystkich jej dotychczasowych postępów. Rozwiązanie drużyny przywraca niewielką ilość zasobów, a także pozwala zrobić miejsce w twojej armii dla innej drużyny. |
|
Obóz medyczny: Może być wykorzystany, gdy żywotność drużyny spada. Można to robić wyłącznie poza walką. Pamiętaj, że drużyny korzystające z Obozumedycznego są szczególnie narażone na ataki wroga. Innym sposobem na uzdrowienie drużyny jest podróż lub wycofanie się do obozu – tam wszystkie drużyny są automatycznie uzdrawiane. |
|
Odwrót i Odwrót do obozu: Zwykle powoduje to odesłanie drużyny w stronę własnej siedziby, jednak w misjach kampanii miejsce docelowe zależy od rozkładu mapy i scenariusza misji. Drużyny automatycznie wybierają najkrótszą drogę. W trakcie odwrotu nie można sterować drużyną. Czas trwania odwrotu zależy od poziomu morale drużyny – im niższy, tym dłużej trwa odwrót. Odwrót do obozu powoduje odesłanie drużyny aż do siedziby niezależnie od poziomu morale. |
|
Pochodnie: Zwiększają pole widzenia w nocy, ale powodują, że drużyna jest bardziej widoczna (nawet w mgle wojny). |
|
Uzupełnij: Pozwala nająć brakujących wojowników do drużyny. W tym celu drużyna musi znajdować się w pobliżu odpowiedniego budynku rekrutacji lub sojuszniczej wioski. |
|
Pancerz: Ulepszanie pancerzy pozwala drużynie dłużej wytrwać w walce (zapewniając jej większą żywotność). Pancerz można ulepszyć dwukrotnie. Z każdym poziomem staje się cięższy, ograniczając nieco mobilność drużyny. |
|
Specjalizacja: Ustala się jednorazowo podczas pierwszego awansu drużyny. |
|
Pułapki: Specjalne urządzenia, dzięki którym można przechytrzyć wroga i zasiać chaos w jego szeregach. Jednak drużyna może obsługiwać ograniczoną liczbę pułapek jednocześnie. Są dwa rodzaje pułapek. Tańsze tymczasowo obniżają skuteczność drużyny, zaś droższe natychmiast uśmiercają część drużyny. Po wykryciu pułapki pozostają widoczne i tylko uruchomienie lub rozbrojenie ich pozwala usunąć zagrożenie. |
Oprócz uniwersalnych umiejętności, technologii czy akcji drużyny mogą mieć maksymalnie dwie umiejętności indywidualne. Umiejętności mogą być dostępne od razu po najęciu drużyny lub nabyte po spełnieniu wymagań właściwych dla danej nacji.
Umiejętności różnią się w zależności od rodzaju drużyny. Na przykład niektóre drużyny mogą zwiększać swoją prędkość ruchu lub wpływać na skuteczność przeciwnika w walce.
|
Drużyna zdobywa doświadczenie i automatycznie awansuje, kiedy zabija kolejnych wrogów. Przy pierwszym awansie drużyny gracz może wybrać jej specjalizację, która zapewnia wzmocnienie określonych parametrów. Gracz może to zrobić tylko raz dla danej drużyny. Drużyny do walki wręcz i drużyny konnicy mają inne specjalizacje (ofensywne, defensywne, związane z prędkością) niż drużyny strzeleckie (celność, przebicie itp.). Poziom drużyny i wybrana specjalizacja wyświetlane są jako ikony na dole sztandaru. |
|
Szary pasek nad drużyną przedstawia jej morale. Poniżej znajdują się punkty żywotności (PŻ) – po jednym kwadraciku na każdą jednostkę w drużynie (zielone kwadraciki oznaczają zdrowe jednostki, a czerwone rannych). Niebieskie i czerwone ikony po bokach oznaczają statusy efektów i ogólny status drużyny. |
Uwaga: Balisty i katapulty nie otrzymują PD i nie mogą wybierać specjalizacji.
Niewielkie symbole po prawej stronie sztandaru drużyny wskazują na jej statusy efektów. Mogą one znacząco wpływać na skuteczność bojową i zwrotność drużyny.
Po prawej stronie sztandaru mogą pojawiać się następujące efekty:
Więcej morale Modyfikator żywotności Modyfikator ataku Modyfikator obrażeń Modyfikator obrony |
Modyfikator ostrzału Modyfikator obrażeń dystansowych Modyfikator zasięgu Modyfikator prędkości ostrzału Modyfikator celności ostrzału |
Modyfikator obrony dystansowej Modyfikator zasięgu widzenia Modyfikator prędkości Ruch niemożliwy Odwrót niemożliwy |
UWAGI:
Efekty mogą być pozytywne ( zielone) lub negatywne ( czerwone) i mają trzy poziomy: lub
Szary, przejrzysty pasek na ikonie przedstawia czas trwania efektu lub szybkość jego aktywacji/dezaktywacji.
Po lewej stronie sztandaru drużyny widoczny jest jej ogólny status określany na podstawie otoczenia, formacji itp.
Czynniki wpływające pośrednio na zdolności drużyny:
|
Doświadczeni w boju |
|
Odwrót |
|
Formacja defensywna |
|
Leczenie |
|
Formacja ofensywna |
|
Woda/bagna (mniejsza prędkość ruchu) |
|
Deszcz lub gęsty deszcz (budynki palą się dłużej, ruch jest spowolniony) |
|
W krzakach (ukrycie, zmniejszony zasięg widzenia) |
|
Śnieg lub gęsty śnieg (podobnie jak deszcz) |
|
Las (zmniejszony zasięg widzenia, zwiększona obrona dystansowa) |
|
W kręgu obronnym |
|
W ścianie włóczni |
UWAGA: Otoczenie, w jakim znajduje się drużyna, może znacząco wpływać na jej zdolności bojowe i zwrotność.